Monday, June 2, 2008


asslamualaikum...
buku yang baru di pasaran (mungkin)...Zahrah de Tigris ataupun dalam bahasa Melayunya Si Kembang di Sungai Tigris..
mengisahkan seorang wanita, Kharunnisa yang berhati keras dan degil, sanggup menjalani kehidupan di Iraq sewaktu tentera bersekutu Amerika datang menyerang Iraq semata-mata untuk mencurahkan bakti mendidik saudara seIslam di sana walaupun tidak pernah belajar Bahasa Arab Fusshah apatah lagi Bahasa Arab 'Ammi...
sebuah garapan 'hidup' daripada khairyn, bagi saya betul-betul menambat hati...segala fakta yang dikemukakan tepat dan tiada penipuan (bagi saya yang agak kurang mengambil perhatian perkembangan semasa) dan menyedarkan saya bahawa kita perlu ambil peduli nasib saudara kita di lain dan berusaha mengubah dan meringankan beban mereka walaupun hanya seuntai doa!
walaupun novel ini turut menyelitkan unsur cinta, tetapi bagi saya masih boleh diterima kerana cinta yang disentuh tidak terlalu diawangan dan tidak mengkhayalkan.
sebuah garapan yang agak hebat bagi saya kerana dapat menghidupkan watak yang(mungkin) tiada di alam nyata di tengah suasana sebenar...
wajar untuk para sahabat mengambil buku ini sebagai santapan...walaupun unsur dakwah bukan secara langsung tetapi sebagai generasi rabbani dan al-albab sewajarnya kita dapat mengaitkan dengan nilai-nilai agama dan kemanusiaan...
wallahua'lam

1 comment:

friendsterlogin said...

assalamualaikum

nabila, aq suka dengan semangat menulis kamu, kamu adalah teman yang baik, cerpen kamu juga bagus seperti kisah nyata,
ku tunggu cerpen-cerpen selanjutnya...

andy
http://andi.immteknik.org/